saya blOgger SABAH !

Assalamualaikum dann selamat malam semuaa .

yOyOyOo . wassup.wassup ?? agak BERsemangat kOnOnnya sebab buat pertama kalinya jOin cOntest selama BERblOgging neyh . masa berblOgwalking hari siang tadi , TERnampak entri tentang cOntest neyh dari sOrang kwn blOgger jgk . tetiba BERsemangat mOk jOin sama ! mcuba naseb kOnOnnya lagii . HEHEE sapa tau kan , tuah ayam nampak d'kaki tuah manusia , haaa sapa yang tau kan?? kan?? kann?? waulahua'alamm . tapii , dsebabkan ada masalah prOblem yang tidak dapat d'elakkan , TERlambat sudaa mengSUBMIT penyertaan ! kecewaa dbuatnya . hurrmmm . tapi , kena cuba try test jugakk lar. better LATE than NEVER .

bha , neyh cOntest sebenarnya dari BlOg Pilihan Malaysia . eksklusif u'oOllss ! sapa yang CEPAT , dia yang DAPAT ! HUHUU sapa.sapa yang mOk jOin juz klik dkt bpm tue .

Tuan empunya kepada blOg neyhh, Chie'lL [ bunyi.nya chill ! bukan chi'il atau chel . :p ] . berstatus SINGLE tapi NOT avaiable HEHEE tapi tidak mengapa sebab kamu'Orang tetap bley BERhubung dengan saya melalui laman Facebook ataupOwn Formspring . bley hantar emel jugakk . tetapi , sbarang emel ataupOwn kOmen yang berbentuk peribadi , tidakk akan dlayann . HUHUUU ((; dan masih belajar dkt UNIMAS , Sarawak . BERasal dari Daerah KUNAK dan skarang neyh tinggal a.k.a menetap d KAMPUNG JAYA BARU, KUNAK . tanah tumpah darahku , kebanggaanku . hOoyeaahh ! ;DD

Apa yang paling syiOk atau menarik dkt KUNAK neyh , stiap hari hujung minggu ataupOwn hari ahad , mesti ada "PASAR MINGGU" perhaps tempat.tempat laen pOwn ada , cuma dekat sini , "bundle"nya agak meriah dan barangan yang djual murah.murah (da nama pOwn 'bundle' kann . ;D ). slain tue , dsini ada kawasan rekreasi air terjun , Pusat Sejadi Madai yang terletak d Madai Kunak . TERdapat jugak kawasan kOlam air panas sebab adanya Gunung Berapi yang tidak aktif d Ladang MOstyn Kunak . Makanan etnik suku kaum BAJAU , SULUK , BUGIS dann lain.lain jugak mudah ddapati dsini . apa lagi makanan laut yang sememangnya TERkenal dekat Negeri dibawah Bayu neyh . sebut saja ikan kering?? ikan basah ?? smuanya dhujung jari wOo . tinggal tunjuk.tunjuk jak bhaa . ((; Gunung Kinabalu tidak mungkin dLUPAkan . Kolam Air Panas Poring , Taman Negara Tunku Abdul Rahman , Teh Sabah , Simpang Mengayau , Bunga Rafflesia dan banyakk lagiii untuk dterOkaii . well , saya bangga jadi blOgger SABAHan ! ee'hakkk ! adiOse .

^^

Imaginasi dhadiahkan seekOr HAIWAN


Buat gurl.gurl dluar sana , pekata meyh cuba try test pilih slh satu haiwan feberet kOrg .
tapi , sblm tue , kOrg perlu BERimaginasi TERlbh dhlu seOlah.Olah kOrg b'ada dlm sbuah hutan yg luas . den , dkt ctue kOrg bjumpa dgn bbrapa Org yg meng.Offer.kn seekOr haiwan utk dbawa pulang . haiwan apakah yg mjadi plhn kOrg ?? bdasarkn pilihan tsebut slh seekOr haiwan tsebut akan mnunjukkan ciri.ciri lelaki idaman kOrg . letz chekidOut ! zaassss`

ZIRAFAH
lelaki yg mjadi ciri.ciri idaman kOrg adlh jenis yg penyabar + sanggup bkOrban apa saja utk kOrg . wlupn kOrg x pasti utk mjadikn c'dia kkasih , kOrg tetap mau c'dia mnunggu kOrg x'kira brpa lama skali pOwn . wahhh ! tinggi.nyee pmintaan . malah , c'dia jga barus bsabar dgn c'kap kOrg yg suka m'uji kesetiaan ssbuah chenta . plg penting , c'dia perlu ad ciri.ciri rOmantik + snantiasa menenangkn prasaan kOrg dkala susah . fuhh .

SINGA
ciri.ciri lelaki idaman kOrg adlh tegas + bpendirian tetap . c'dia jga msti lar sOrg yg suka bterus.trg + berani mnyatakan hasratny utk mmiliki chenta kOrg . bukan jns yg malu.malu kuceng . dgn kberaniaany mbuatkn kOrg snantiasa brasa slamat + selesa jika bdamping dgnnya .

ULAR
pilihan kOrg mnunjukkan bhawa kOrg gemar pd lelaki yg bsifat pdiam + misteri . jenis llki yg susah utk ddekati maupOwn m'tahui prasaanny thadap kOrg . kira mcabar lar utk d'tekell neyh . lagii susah utk ddekati , lagi mudah mbuatkn kOrg jatuh chenta padany . ;))

MONYET
llaki yg mjadi pilihan kOrg neyh adlh jns yg bfikiran kreatif . snantiasa mpunyai idea baharu utk mnyelesaikn mslh prOblem dlm hdpnya .c'dia jga msti lar sOrg yg klakar + pndai mhiburkan hati kOrg . jika kOrg mrajuk , c'dia harus mgunakan taktik.taktik b'unsur lawak jenaka utk mmujuk kOrg .

* sO , ap plhn kOrg ?? zirafah ?? singa ?? ular ?? ataupn mOnyet ?? ahaa , plhn dtangan ANDA ! jari jadi juri . chewaahhh ! hepi chOosing peeps . ;DD

Meyh pilih nOmbOr GANJIL

Assalamualaikum dan slm sjhtera buat smuaa . ,

Lama jgk x mengHUPDATE blOg neyh . well , pretty bz dgn aktvti len . * chaee , ayat mcm bz SANGATT lar kannn . juz dtg mlwat den usha blOg len.lenn sma . dann baru semalam dOk usha tkr layOut plak ! pening bebenO nk plh yg mna satu kann den atlast , INI lar hslny ! HUHUU ((;
Baek lar , entri kali adlh ttg kuiz aka "brain frizz" xclusif dr UTOPIA guyz ! well , im utOpian u knOe . ahakkxx ! cambez jerrr kn ?! sO , pekata kt usha sama.sama ! ;DD

*************************************************


Ingin mtahui ciri psOnaliti mlalui nOmbOr ??
dkt bwh neyh ada dsenaraikn bberapa nOmbOr ganjil . ap yg perlu hangpa buat adlh memilih slh satu nOmbOr tsebut utk m'tahui rahsia psOnaliti hangpa dgn lbh TERperinci lagii . sO , ap lagii , jOm pilih slh satu drpd nOmbOr ganjil dkt bwh neyh . zasss !

TIGA
yg mmilih nOmbOr 3 dkenali sbgai Da Achiever . punya misi yg tinggi utk bjaya + bkn jenis yg mdh bputus asa . pintar lagi bjaksana . wlu ssukar mna mslh prOblem tue , kOrg bijak mnyelesaiknnya . kOrg jgk sOrg yg suka bgaul dgn Org ramai + jgk mmiliki pnampilan yg menarik ! c'kap kOrg yg snantiasa bfikiran +ve mbuatkn ramai yg mnyanjungi kOrg bahkan mjadikan kOrg sbgai IDOLA ! wahh , bangga kOrg skejap yerrr . ;DD

LIMA
dgambarkn sbgai Da InvestigatOr . mpunyai IQ yg tinggi yg bley mnyelesaikn mslh prOblem yg besar2 . malah mpunyai prsaan ingin.tahu yg kuat namun pndai mnyimpan rahsia . kOrg jgk d'anggap sOrg yg inOvatif aka suka mcari idea2 baru utk mhasilkn kerja yg lbh baik . suka mbaca + mhbskn masa dgn aktiviti2 yg BERpekdah . namun , adakalny kOrg suka buat hal sndiri yg mnimbulkn anggapan dlm klgn kengkawan bhwa kOrg neyh x suka BERcampur/BErgaul .

TUJUH
Klu kOrg pilih yg neyh maknyany kOrg merupakan sOrg Da Enthusiast . bsemangat tinggi + lasak Orgnya . suka bserOnOk TERutamany aktivit2 yg adventurOus . sntiasa ceria aka hepi gO lucky wlupn dlanda mslh prOblem . mpunyai impian yg tinggi utk bjaya + bkebOlehan utk mlakukan tugas2 yg mcabar . cuma kkurangan kOrg neyh , mpunyai prasaan curiga yg tinggi ++ pada kkasih ! ckap kOrg neyh bley mdatangkan tekanan pd Org len .

SEMBILAN
Dikenali sbgai Da Peacemaker gituu . peramah Orgnya + x suka cari gadO . malah kOrg jgk x kesah bkawan maupOwn mnrima sapa saja yg mau bkawan dgn kOrg . klu ada dlm klgn kengkawn kOrg yg bgaduh @ bikin Onar , kOrg lar yg akan mleraikn psengketaan tue . chaee , peacemaker lar katakan ! c'fat cOol mbuatkn ramai yg selesa mdampingi kOrg .

* well , yg baik kita jadikan TELADAN dan yg buruk kita PENGAJARAN .
have a nice dayy peepss ! cheers . ^^

l.o.v.e




L is for the way you look at me
O is for the only one I see
V is very-very extraordinary, and
E is even more than anyone that you’re adore

Lurve is Ol dat I can give tO yOu
Lurve is more den juz a game fOe dO
Lurve was made fOe me n yOu .

p/s: EVERYday ily ! :*

"Tabarruj"


Assalamualaikum semua .,
smOga kt sntiasa b'ada dlm rahmat + limpahan kasih+sygNYA . insyaALLAH .
baek lar, entri kali neyh bkisar ttg FACEBOOK aka FB ! ahaa , knpOm lar smuaa yg ad dluar sana tue xsah klu x'mmlki akaun fb kn??kn??kn?? smpaikn klu stiap kali On9 jerr knpOm x'mng tgn dbuatny . HUHUU me , myself OsO x'krg hbtnya . HEHEE asl On9 jak , fb ! asal fb jak , On9 ! HOHOHOO . itu lar kGILAan msyrkt masa kini ! haa , bcrta ttg kgilaan fb.ing neyh , kt kena b'ingt jgk ! stiap "hal" tue msg.msg ad kBAIKn vs kBURUKanny tsndri . anyway , hepi read.ing peeps !

*************************************************************

Facebook merupakan laman sosial kegilaan ramai buat masa kini. Cukup aneh untuk berjumpa dengan seseorang yang tidak mempunyai sekurang-kurangnya sebuah akaun facebook. Namun di sebalik penggunaan facebook ini, tanpa kita sedari pelbagai dosa berlaku di kalangan pengguna. Ustaz Zaharudin ada mengulas mengenai dosa-dosa & facebook, bagaimanapun saya ingin menfokuskan pada salah satu point yang diberi beliau iaitu 'terlebih gambar'. Sikap suka menunjuk-nunjuk gambar boleh dikaitkan dengan tabarruj, iaitu suatu dosa yang dianggap remeh oleh masyarakat kita.

Apakah itu tabarruj? Suatu persoalan yang perlu dihurai lanjut.
TABARRUJ ialah mendedahkan kecantikan rupa paras sama ada kecantikan itu di bahagian muka atau di anggota-anggota badan yang lain. Al-Bukhari rahmatullah 'alaihi ada berkata: “tabarruj, iaitu seorang wanita yang memperlihatkan kecantikan rupa parasnya”. Untuk menjaga masyarakat daripada bahaya pendedahan ‘aurat dan disamping menjaga kehormatan wanita dari sebarang pencerobohan, maka dengan yang demikian Allah melarang setiap wanita yang berakal lagi telah baligh dari bertabarruj. Allah s.w.t telah berfirman dalam surah an-Nur ayat 31 yang bermaksud: “Katakanlah kepada wanita yang beriman: Hendaklah mereka menahan pandangannya dan memelihara kemaluannya, dan janganlah mereka menampakkan perhiasannya, kecuali yang bisa nampak daripadanya. Dan hendaklah mereka menutupkan kain tudung ke dadanya, dan jangan menampakkan perhiasannya, kecuali kepada suami mereka atau ayah mereka atau ayah suami mereka, atau putera-putera mereka, atau putera-putera suami mereka, atau saudara-saudara mereka, putera-putera lelaki mereka, atau putera-putera saudara perempuan mereka, atau wanita-wanita Islam, atau budak-budak yang mereka miliki, atau pelayan-pelayan lelaki yang tidak mempunyai keinginan (terhadap wanita) atau anak-anak yang belum mengerti tentang ‘aurat wanita. Dan jangalah mereka menghentakkan kaki untuk diketahui orang akan apa yang tersembunyi dari perhiasan mereka. Dan bertaubatlah kamu sekalian kepada Allah hai orang-orang yang beriman supaya kamu beruntung.” Dengan ini jelas bahawa sebarang corak perhiasan di anggota badan atau di pakaian, adalah boleh membawa fitnah.

Dengan inilah Allah melarang bermake-up. Larangan seperti ini hanya sanggup ditaati oleh wanita-wanita yang beriman sahaja kerana takut kepada kemurkaan Allah dan seksaan dari-NYA. Berikut pula mari kita renungi firman Allah khasnya yang ditujukan kepada isteri-isteri Rasulullah s.a.w yang bermaksud: “Hai isteri-isteri Nabi(a.s), kamu sekalian tidaklah seperti wanita yang lain, jika kau bertaqwa. Kerana itu janganlah kamu terlalu lunak dalam bicara sehingga berkeinginanlah orang yang ada perasaan serong di dalam hatinya, tetapi ucaplah perkataan yang baik.” (Al-ahzab: 32) Daripada ayat ini dapatlah difahamkan bahawa suara lemah lembut adalah sebahagian daripada ‘aurat wanita juga. Kembali lagi kita kepada jenis alat-alat make-up. Rasulullah s.a.w bersabda yang bermaksud: “Andainya wanita keluar dari rumah serta memakai bau-bauan, maka dia sudah dianggap melakukan perzinaan” Penggunaan wangi-wangian sembur atau jenis jenis bauan bagi kaum wanita diwaktu keluar dari rumah adalah dilarang, kerana syari’at Islam, apabila melarang perzinaan, maka segala sumber-sumber dan ciri-ciri yang membawa kepada perbuatan keji tadi semuanya juga dilarang. Ummu salamah ada menceritakan, maksudnya begini:“ Asma’ binti Abu Bakar telah menziarahi Rasulullah s.a.w pada suatu hari dengan pakaian yang nipis. Lantas Rasulullah s.a.w menasihatinya dengan bersabda yang maksudnya :“ Wahai Asma’, sesungguhnya seseorang gadis yang telah berhaidh (baligh), tidak harus baginya menzahirkan anggota badan, kecuali ini dan ini.” Ketika itu, Rasulullah s.a.w mengisyaratkan kepada muka dan kedua tapak tangan.

Sekarang kita khususkan konsep tabarruj ke dalam penggunaan facebook. Jenguklah sebentar ke laman facebook dan lihatlah bertapa ramai muslimah tanpa segan silu meletakkan gambar-gambar memperlihatkan kecantikan masing-masing dengan pelbagai aksi. Macam-macam gaya ditunjukkan, ada yang menunjukkan peace, ada yang membeliakkan mata, memuncungkan mulut dan sebagainya. Apabila ditanya apakah motif memperlihatkan gambar sedemikian rupa? Rata-rata akan menjawab sekadar berkongsi kegembiraan, pengalaman dan sebagainya. Namun tidakkah dapat kita berfikir sejenak, memperlihatkan gambar tersebut boleh mendatangkan pelbagai respon dan persepsi ramai. Terutamanya kepada kaum berlawanan, gambar tersebut dapat mendatangkan keghairahan. Jikalah kaum hawa mengetahui apakah kaum adam berkata sesama sendiri mengenai gambar tersebut, nescaya mereka tidak akan meletak gambar sedemikian rupa lagi!

Islam merupakan agama yang menghendaki kita bersederhana. Janganlah berlebih-lebihan meletak gambar, seolah-olah saling berlawan siapakah memiliki paling banyak gambar. Jika tersangat beringinan untuk menunjukkan wajah diri sebagai pengenalan diri, cukuplah sekadar meletak satu gambar dengan syarat gambar tersebut tanpa aksi-aksi tertentu yang mampu menarik perhatian orang luar. Mudah-mudahan kita mampu melawat sifat ingin menunjuk-nunjuk ini. Nah...mulalah berubah. Anda mampu untuk mengatasi penyakit ini!

waulahua'lam . .
renung.renungkn + slmt b'amal . ^^

*anOnymOus

kalau ppuan TAK TAHU mmasak ...

Kalau perempuan tidak boleh memasak, dikutuk dan disuruh belajar. Kalau lelaki tak boleh jadi imam kita kata okay saja. Jangan diperbesarkan nanti mereka terasa hati!
"Apalah perempuan, tak pandai masak siapa nak kahwin dengan awak!" Begitulah kata rakan sejawat lelaki pada seorang anak dara.
Maka jawablah si gadis ayu itu yang dia tidak sempat belajar memasak sebab dari kecil tidak digalakkan keluarga sebaliknya di suruh menumpukan perhatian pada pelajaran saja.
Setelah tinggal di asrama, peluang pulang ke rumah terhad dan tidak sempat turun ke dapur membantu ibunya.
''Habis sekarang kenapa tidak belajar?" Tanya sang lelaki lagi dengan penuh semangat.
''Sedang belajarlah ni tetapi selain sibuk dengan kerjaya saya juga sibuk belajar agama, jadi belajar memasak tetap tidak diutamakan!" Begitu jawab si gadis yang membuatkan lelaki tadi menggeleng-geleng kepala. Baginya tidak sempurna seorang wanita jika tidak tahu memasak. Wanita sepatutnya buat begitu juga. Syarat utama menjadi suami mesti boleh menjadi imam. Walau ada yang kata, jika itu syaratnya bermakna makin ramai wanita yang hidup bujang seumur hidup. Lelaki meletakkan kebolehan wanita di dapur sebagai perkara utama dan ungkapan hendak memikat suami, perlu pikat seleranya sering diguna pakai. Tidak kiralah jika wanita itu berpelajaran atau berjawatan tinggi dan penyumbang utama kewangan dalam rumahtangganya.

Sekarang bukan asing lagi gaji isteri lebih tinggi daripada suami. Namun kedudukan suami sebagai raja tidak pernah dilupa walau dia tidak mengambil inisiatif mempelajari ilmu menjadi imam. Ilmu bermain video game di komputer mereka rasa lebih perlu. Kalau tidak tahu memasak disuruh belajar dan sesudah belajar perlu handal. Jika handal bukan setakat masak untuk keluarga sendiri, kalau boleh perlu boleh memasak untuk tiga pasukan bola. Begitulah standard yang telah ditetapkan. Bolehkah kita meletakkan undang-undang itu kepada lelaki juga? Kalau tidak pandai jadi imam, belajarlah. Mula-mula jadi imam kepada keluarga sendiri, sudah terror boleh mengimam satu taman perumahan juga.
"Sibuk suruh kita handal memasak, mereka tu bolehkah jadi imam?" Dengus teman wanita yang lain. Betul juga ya? Berapa kerat lelaki yang menjadikan sembahyang jemaah di rumah bersama anak isteri sebagai agenda utama, selain keperluan memenuhi pelbagai seleranya?
Maka bertanyalah wanita kini kepada beberapa lelaki tentang kebolehan yang satu ini. Ternyata ramai yang menjawab tidak confident menjadi imam sebab takut bacaan al-Fatihah tidak sempurna, salah tajwid atau pun dia merasakan isterinya lebih handal. Ada yang kata lebih elok dia dan isteri sembahyang sendiri-sendiri. Ada juga menjawab, rasa kelakar pula apabila dirinya yang rugged menjadi imam.

"Isu" ini sepatutnya kita beratkan sepertimana masyarakat memberatkan wanita perlu pandai memasak jika mahu bersuami. Lelaki juga harus boleh menjadi imam supaya kewibawaan mereka sebagai ketua keluarga tidak goyah atau menjadi mangsa 'queen control'.
Kalau tidak pandai, belajarlah sekarang. Jika wanita disuruh belajar, apa salahnya lelaki!?

p/s: buat hinchek.hinchek dluar sana , smOga anda TERgOlOng dlm klgn mrka.mrka yg slayaknya mjadi IMAM+KETUA dlm kluarga . insyaALLAH . jadikn stiap klebihan dann kkurangan itu sbgai salah1 plgkap ant. kita + jg psgn kita . ^^
renung.renungkan DANN slmt BERamal .
*anOnymOus

kenali DIA


1. Kecantikan seorang wanita ialah terletak sejauh mana ia dapat menahan (menjaga) malunya, sementara kegagahan seorang lelaki ialah terletak sejauh mana ia dapat menahan (menjaga) marahnya.

2. Orang yang membujang adalah orang yang belum menemukan penghibur duka dan dia baru memperolehinya dengan berkahwin.

3. Suami adalah orang yang mencari kebahagiaan hidup dengan menghilangkan sebahagian kemerdekaannya.

4. Wanita menghadapi banyak permasalahan; sebahagian diatasi dengan berkahwin dan sebahagian yang lain diatasi setelah dia masuk ke liang kubur.

5. Mata yang paling indah tetapi juga harus diwaspadai adalah mata kaum wanita.

6. Jangan menyalahkan perasaan isteri kerana perasaannya yang terbaik ialah ketika ia menerima anda sebagai suami.

7. Perawan tua ialah wanita yang kehilangan kesempatan menyusahkan seorang lelaki.

8. Yang diinginkan seorang gadis dari dunia ini hanyalah seorang suami, dan apabila ia sudah memperolehinya, ia menginginkan segala-galanya. (demand lar tue kn ,.)

9. Wanita blh memaafkan suatu pengkhianatan suaminya,
tetapi dia tidak blh melupakannya.

10. Kecantikan wanita tidak bererti apa-apa jika dibandingkan dengan kemuliaan akhlak dan perilakunya.

11. Sebelum kahwin, wanita hafal seluruh jawapan dan sesudah kahwin, ia hafal seluruh pertanyaan.

12. Barangsiapa mengahwini wanita kerana hartanya, maka dia telah menjual kemerdekaannya.

13. Wanita adalah bintang dan pelita bagi lelaki.
Tanpa pelita, lelaki bermalam dalam kegelapan. btl.btl.btl ! ;))

14. Wanita lebih cepat daripada lelaki dalam menangis
dan dalam mengingatkan peristiwa yang menyebabkan dia menangis.

15. Wanita tertawa bila ia mampu dan menangis apabila ia menginginkan sesuatu.. kn??

16. Pudarlah kebahagiaan seorang wanita jika ia
tidak mampu menjadikan suaminya teman yang termulia.

17. Wanita sangat berlebihan dalam mencintai dan membenci,
dan tidak mengenal pertengahannya. ummpphhh !

18. Wanita selalu tergolong manusia halus dan lembut sampai saat dia berkahwin.

19. Tidak mungkin seorang lelaki hidup bahagia tanpa didampingi oleh isteri yang mulia.

20. Wanita hidup untuk berbahagia dengan cinta,
sementara lelaki mencintai untuk hidup berbahagia.

21. Kebijaksanaan wanita terletak di dalam hatinya.

22. Seorang wanita yang bijaksana menambahkan gula pada kalimahnya setiap kali berbicara dengan suaminya, dan mengurangi garam pada ucapan suaminya.

23. Cincin perkahwinan adalah cincin termahal di dunia, sebab mengharuskan pemberinya mengingatkan harganya setiap bulan tanpa henti.

24. Sesungguhnya tidak ada wanita yang sangat cantik, yang ada ialah kaum lelaki yang sangat lemah bila berhadapan dengan kecantikan.

25. Bagi lelaki, yang terakhir kali mati ialah jantungnya dan bagi wanita adalah lidahnya.

26. Wanita tidak diciptakan untuk dikagumi semua lelaki tetapi
sebagai sumber kebahagiaan seorang suami. yeahh .

27. Pada waktu bertunang, lelaki banyak berbicara dan perempuan mendengarkan. Pada saat perkahwinan, perempuan berbicara dan pengantin lelaki mendengarkan. Sesudah perkahwinan, suami dan isteri banyak berbicara dan para jiran tetangga mendengarkan.

28. Setiap wanita mempunyai dua mata. Adapun wanita yang cemburu berlebihan mempunyai tiga mata. Satu di sebelah kanan, satu di sebelah kiri dan yang ketiga diarahkan kepada suami.

29. Wanita pada umumnya takut akan tiga hal :
tikus, munculnya uban dan wanita-wanita cantik yang menjadi saingannya.

30. Isteri yang bersikap jujur dan setia kepada suami meringankan setengah beban kehidupan suaminya.

31. Seorang wanita menghadapi kesulitan apabila ia berada di antara lelaki yang dicintainya dan yang mencintainya.

*anOnymOus

mungkingkah . . .

entri kali neyh bkisar ttg "tanda.tanda kmunculan dajjal". waulahuallam... ttiba rs TERtarik+TERlibat sama utk mnyebarkannya, da nmanya pOwn kn tlg sebarkn.. ((: DAN lbh byk lg blOg.blOg + lmn sOsial yg len yg tlg sma mnybarkn isu.isu mcm neyhh.
sO, letz chek it Out!

Siaran RTM di Negeri Pahang tergempar bila ramai orang terdengar bunyi dentuman yang sangat kuat di susuli gempa bumi selama 3 minit, (mungkin ini tanda2nya)!

Kpd semua yg bergelar muslim,hari nie pakar meteorologi bhgn bunyi dr Rusia m'dapati sesuatu bunyi ganjil spt ngauman raksasa dr bwh mantel bumi. Menurut para ulama kemungkinan besar itu ialah suara Dajjal yg b'usaha utk naik ke muka bumi. Oleh itu, kte disuruh sentiasa x berhenti azan dan solat. Wallahualam...

BAHAYANYA KARTUN POKEMON dan BINATANG2 yang ade dalamnya???

POKEMON bermaksud saya yahudi,
PIKACHU bermaksud jadilah seorang yahudi,
CHARMANDER bermaksud ALLAH itu lemah (..nauzubillah)

sumer org yg ade yahoo messenger (ym), tolong jangan add org yg id dia macam ni: anamuslim_...cute_ 97@yahoo.com dia cuba nak murtadkan org Islam!
Tolong forwardkan mesej ni kepada sumer muslimin+muslimat!!!

Protect Our Population Of Islam

p/s: sO nasihatkan adik2, anak2, kwn2, jiran2, sanak saudara spya jgn sebut nama2 kartun yahudi tu ek!
kdt tO : ambooyats@blog

hanya kerana dia WANITA


Ujar lelaki, wanita itu lemah
Ujar wanita, mereka adalah lembut
Antara lemah Dan lembut… ..
besar perbezaannya
Namun Ada yang tidak rela mengakuinya

Telah ditakdirkan …
kerana lembut wanita
Tidak gemar perbalahan..
Kecuali jika terpaksa, lalu wanita pun diam…
Diam seolah-olah menerima…
Dalam diam, wanita gigih melaksanakan kewajipan
Dalam diam ,wanita terus terusan bekerja
Di pejabat sebagai kerani… di rumah sebagai suri
Dari sebelum tercalit garis putih di subuh Hari
Hingga jarum jam tegak bertindih jari

Lelaki yang mengaku kuat .
celik Mata sarapan sudah terhidang
Apabila pulang dari pejabat, di kerusi malas longlai terlentang
Isteri dikatakan lemah, bergelut di dapur memasak
Suami yang mengaku gagah…
bersantai di hadapan TV tidak bergerak
Selesai memasak wanita menguruskan anak-anak
Menyapu sampah, mengemas rumah yang berselerak
Lelaki keletihan kerana memandu di jalan sesak
Berehat, menonton TV sambil tergelak
Dalam diam wanita dianggap lemah, terus berlumba dengan masa
Memandikan anak, melipat pakaian dan membasuh baju
Kakitangan semua digerakkan dengan laju
Menyiram pohon-pohon bunga yang mulai layu
Sebelum solat Magrib untuk sujud, menyembah yang Satu
Makanan dihidang selepas solat

Selesai kerja rumah,anak-anak diajar mengaji
Sedang suami tersadar semula seperti tadi
Sebagai isteri kesetiaan wanita sentiasa diuji
Dalam diam semua tugas rumah segera dibereskan
Lelaki terpelajar celik hati, ingin menghapuskan diskriminasi
Lantang membela nasib wanita… .
Memberi kesedaran supaya segera bangkit
Meminta lelaki jangan lagi memperlakukan wanita mengikut adab tradisi
Hukum agama telah terpapar
Tugas suami mengemas rumah,menjaga anak
Membasuh pakaian,menyediakan makanan
Jika suami tidak terdaya melakukannya
Seorang pembantu wajar disediakan
Lelaki yang hanyut dalam keasyikan
Tidak mampu menerima perubahan
Rela bertahan bagaimana jua, asalkan cara hidup tradisi terus dinikmati
Dalam diam, wanita yang sering dianggap lemah
Meneruskan hidup dalam segala kekuatan ..

Tak perlu mencari teman secantik BALQIS,
Jika diri tak seindah SULAIMAN,
Mengapa mengharap teman setampan YUSUF,
Jika kasih tak setulus ZULAIKHA,
Tak perlu diri menjadi seteguh IBRAHIM,
Jika tak sekuat SARAH,
Mengapa didamba teman hidup seistimewa KHADIJAH,
Jika diri tak sesempurna RASULULLAH S.A.W,

Tak guna Ada MATA kalau tak dapat MELIHAT,
Tak guna Ada HATI kalau tak tau MENILAI..


*anOnymOus

aku hanya WANITA biasa .


Kepadamu yang akan menjadi pendampingku kelak..

Terima kasih kerana telah memilihku di antara ribuan bidadari di luar sana yang siap untuk kau pilih.. Padahal kau begitu tahu, aku hanya wanita biasa, yang sangat jauh dari sempurna. Kerananya ku ingin kau tahu, aku bukan wanita yang sempurna, aku begitu banyak kekurangan. Maka ketahuilah..

Kepadamu yang akan memilihku kelak..

Aku tak sebijak bOnda khadijah, kerananya ku ingin kau tahu, aku bisa saja berbuat salah dan begitu menyusahkan. Maka ku mohon padamu, bijaklah dalam menghadapiku, jangan marah padaku, nasihati aku dengan hikmah, karena bagiku kaulah pemimpinku, tak akan berani ku membangkang padamu..

Duhai kau yang akan memilihku kelak.. Ingatlah, tak selamanya aku dapat tampak cantik di matamu, ada kalanya aku akan begitu kusam dan jelek. Mungkin kerana aku begitu sibuk berjibaku di dapur, menyiapkan makan untuk kau dan malaikat-malaikat kita nanti insya’ALLAH. Maka aku akan tampak kotor dan berbau asap. Atau kerana seharian ku harus membenahi istana kecil kita, agar kau dan malaikat kita dapat tinggal dengan nyaman dan sehat. Maka mungkin aku tak sempat berdandan untuk menyambutmu sepulang bekerja.. Ataukah kau akan menemukanku tersengguk-sengguk saat mendengar keluhan dan ceritamu, bukan kerana aku tak suka menjadi tempatmu menumpahkan segala rasamu, tapi karena semalam saat kau tertidur dengan nyenyak, aku tak sedetikpun tertidur karena harus menjaga malaikat kecil kita yang sedang "rewel", dan ku tau kau letih mengais rezeki untuk kami maka tak ingin ku mengusik sedikit pun lelapmu.. Jadi jika esok pagi kau mendapatiku begitu letih dan ada lingkaran hitam di mataku, maka tetaplah tersenyum padaku, karena kau adalah kekuatanku..

Padamu yang menjadi nahkoda dalam hidupku kelak..

Ketahuilah, aku tak sesabar Fatimah, ada kalanya kau akan menemukanku begitu marah, menangis dan tak terkawal, bukan kerana ku membangkang padamu, tapi aku hanya wanita biasa, aku juga perlu tempat untuk menumpahkan beban dihatiku, tempat untuk melepaskan penatku, dan mungkin saat itu aku tak menemukanmu, atau kau begitu sibuk dengan pekerjaanmu, maka bersabarlah, yang ku perlukan hanya pelukan dan belaianmu.. Kerana bagiku kau adalah titisan embun yang mampu memadamkan segala resahku..

Ataukah ada kalanya tanganku akan mencubit dan memukul pelan si kecil kerana lelah dan penatku di tambh rengekannya yang tak habis-habisnya. Sungguh bukan karena ku ingin menyakitinya, tapi kadang aku kehabisan cara untuk menenangkan hatinya. Maka jangan membentakku kerana telah menyakiti buah hati kita, tapi cukup kau usap kepalaku, dan bisikkan kata sayang di telingaku, kerana dengan itu ku tau kau selalu menghargai semua yang ku lakukan untuk kalian, dan kau akan menemukanku menangis menyesali perlakuanku pada malaikat kita, dan aku akan merasakan ribuan kali rasa sakit dari cubitan yang ku berikan padanya, dan aku akan berjanji tak akan mengulanginya lagi..

Padamu yang menjadi imam dalam hidupku kelak..

Ketahuilah, aku tak secerdas Aisyah.. Maka jangan pernah bosan mengajariku, membimbingku ke arahNYA, walau kadang aku begitu lembab dan bdh, tapi jangan pernah letih mengajarku.. Jangan segan membangunkanku di sepertiga malam untuk bersamamu bermunajat pada Kekasih yang Maha Kasih.. Jangan letih mengingatkanku untuk terus bersamamu mendulang pahala dalam amalan-amalan sunnah.. Bimbing tanganku ke JannahNYA, agar kau dan aku tetap bersatu di dalamnya.

Padamu yang menjadi kekasih hati dan teman dalam hidupku..

Seiring berjalannya waktu, kau akan menemukan rambutku yang dulu hitam legam dan indah, akan menipis dan memutih. Kulitku yang bersih akan mulai keriput. Tanganku yang halus akan menjadi kasar.. Dan kau tak akan menemukanku sebagai wanita cantik, yang kau khitbah puluhan tahun yang lalu.. Bukan wanita muda yang selalu menyenangkan matamu.. Maka jangan pernah berpaling dariku.. Kerana satu yang tak pernah berubah, bahkan sejak dulu akan terus bertambah dan kian memmuncak, iaitu rasa cintaku padamu..

Ketahuilah.. Tiap harinya, tiap jam, minit dan saatnya, telah aku lewati dengan selalu jatuh cinta padamu.. Maka, cintailah aku, dengan apa adanya.. Jangan berharap aku menjadi wanita sempurna.. Maafkan aku karena aku bukan sang puteri.. tetapi aku hanya wanita biasa..

*diulang semula krna keindahan kata.kata . anOnymOus

ENAM yg BERtuah .


Sebelum Tido:
6 minggu: Selamat tido Sayaaang, mimpi indah ya, mmmuahhhhh.
6 bulan: Tolong matikan lampu tu, silau aah.
6 tahun: Sana sikit lah... Tido kalau tak mengepit tak bley ker???!

Pakai Toilet:
6 minggu: Tak apa, U masuk ler dulu, I tak kisaaahhhh
6 bulan: Lama lagi ke ke kt dalam nih?
6 tahun: Brug!brugbrug!(suara pintu dgegar), klu nak btapa pglah gng ledang sana!!!

Balas SMS:
6 minggu: Iye Sayang, jap lg I sampai rumah.
Sayang, I belikan murtabak favourite U ye Sayang...
6 bulan: Trafik jam aah
6 tahun: K..

Dating process:
6 minggu: I love U, I love U, I love U.
6 bulan: Of course I love U.
6 tahun: Iyalah!! kalau I tak cintakan U, buat apa I nikah dgn U???

Pulang Kerja:
6 minggu: Sayaaang, I dah balik nih...
6 bulan : I'm BACK!!
6 tahun: Masak apa arini??

Hadiah (ulang tahun):
6 minggu: Sayang, I harap U suka cincin yang I beli untuk U ni
6 bulan: I beli lukisan, nampak sesuai dgn suasana ruang tgh.
6 tahun: pakai duit u sendirilah apa yg U nak.. i takde duit.

Telefon:
6 minggu: Baby, ada org call u nih..
6 bulan: Eh... Your call...
6 tahun: WOOIII TLFON BUNYI TUUHHH...ANGKAT AAAAAHHH!!!

Masakan:
6 minggu: Wah, tak sangka I, pandai U masak. Rasa pun sedappp!!!
6 bulan: Kita makan apa mlm ini??
6 tahun: HAH!! LAUK INI LGI?

Memaafkan:
6 minggu: Sudahlh, tak apa, dah pecah pun,
nnti kita beli lagi yg lain, eh?
6 bulan: Hati-hati la, nanti jatuh tuh..
6 tahun: Orang dah ckp byk kali pon tak paham!!

Baju baru:
6 minggu: Aduh sayang, U seperti bidadari dengan pakaian itu..
6 bulan: Lah... Beli baju baru lagi
6 tahun: DAH BERAPA RIBU HABIS BELI BAJU TU???

Merancang Holiday:
6 minggu: Macam mana kalau kita jalan-jalan ke Amerika
atau ke tempat yg U nak honey?
6 bulan: Kita ke Bukit Bintang aje ler...
Senang sikit tak perlu naik flight...
6 tahun: JALAN-JALAN??? DUDUK RMH AJE TAK BLEH KE?
BUANG DUIT JE!

TV:
6 minggu: Baby, kita nak tengok cite apa malam ini?
6 bulan : Sekejap eh, citer bagus ah.
6 tahun: JGN TUKAR-TUKAR BLEY TAK..??

p/s: ermm , kpd hinchek yg BERKENAAN ,
hrp sgt.sgt kamOo x mcm tue tau !
apapOwn creta + kesahnya ,
jgn pernah BERUBAH + ttplah mjadi milik.ku .
speech.less Olredi . heeee`
btw , kmk sygg ktk geylak.geylakkk ! muahhxxx ! ;DD

*anOnymOus

PESANAN Nabi sebelum TIDUR

Perkara Sebelum Tidur ( Tafsir Haqqi )

Rasulullah berpesan kepada Aisyah ra :
"Ya Aisyah jangan engkau tidur, sebelum melakukan empat perkara, iaitu :
1. Sebelum khatam Al Qur'an,
2. Sebelum membuat para nabi memberimu syafaat di hari akhir,
3. Sebelum para muslim meridloi kamu,
4. Sebelum kau laksanakan haji dan umrah...

"Bertanya Aisyah :
"Ya Rasulullah.. Bagaimana aku dapat melaksanakan empat perkara seketika?"

Rasullah tersenyum dan bersabda :
"Jika engkau tidur bacalah Al Ikhlas tiga kali seakan-akan kau mengkhatamkan Al Qur'an.
Bismillaahirrohmaan irrohiim,
Qulhualloohu ahad' Alloohushshomad' lam yalid walam yuulad' walam yakul lahuu kufuwan ahad' ( 3x )

Membacalah selawat untukKu dan para nabi sebelum aku, maka kami semua akan memberi syafaat di hari kiamat.
Bismillaahirrohmaan irrohiim, Alloohumma shollii 'alaa syaidinaa Muhammad wa'alaa aalii syaidinaa Muhammad ( 3x )

Beristighfarlah untuk para muslimin maka mereka akan meredloi kamu.
Astaghfirulloohal adziim aladzii laa ilaaha illaa huwal hayyul qoyyuum
wa atuubu ilaih ( 3x )


Dan, perbanyaklah bertasbih, bertahmid, bertahlil, bertakbir maka seakan-akan kamu telah melaksanakan ibadah haji dan umroh"
Bismillaahirrohmaan irrohiim, Subhanalloohi Walhamdulillaahi walaailaahaillalloohu alloohu akbar ( 3x )

Sekian untuk INGATAN kita bersama.
Ilmu yang bermanfaat ialah salah satu amal yang berkekalan bagi orang yang mengajarnya meskipun dia sudah mati. waulahualam .

*anOnymOus

AZAB bagi Wanita

Saudara dan saudari kaum muslimin dan muslimat
Renungan khususnya untuk para wanita dan diriku sendiri...

Sayidina Ali ra menceritakan suatu ketika melihat Rasulullah saw menangis manakala ia datang bersama Fatimah. Lalu keduanya bertanya mengapa Rasulullah saw menangis. Beliau menjawab;

"Pada malam aku di-isra'-kan , aku melihat perempuan-perempuan yang sedang disiksa dengan berbagai siksaan. Itulah sebabnya mengapa aku menangis.
Kerana, menyaksikan mereka yang sangat berat dan mengerikan seksanya.
Putri Rasulullah saw kemudian menanyakan apa yang dilihat ayahandanya.
Aku lihat ada perempuan digantung rambutnya, otaknya mendidih.
Aku lihat perempuan digantung lidahnya, tangannya diikat ke belakang dan timah cair dituangkan ke dalam tengkoraknya.
Aku lihat perempuan tergantung kedua kakinya dengan terikat tangannya sampai ke ubun-ubunnya, diulurkan ular dan kalajengking.
Dan aku lihat perempuan yang memakan badannya sendiri, dbawahnya dnyalakan api neraka. Serta aku lihat perempuan yang bermuka hitam, memakan tali perutnya sendiri.
Aku lihat perempuan yang telinganya pekak dan matanya buta, dimasukkan ke dalam peti yang dibuat dari api neraka, otaknya keluar dari lubang hidung, badannya berbau busuk kerana penyakit sopak dan kusta.
Aku lihat perempuan yang badannya seperti himar, beribu-ribu kesengsaraan dihadapinya.
Aku lihat perempuan yang rupanya seperti anjing, sedangkan api masuk melalui mulut dan keluar dari duburnya sementara malaikat memukulnya dengan pentung dari api neraka,"
kata Nabi Muhammad saw.

Fatimah Az-Zahra kemudian menanyakan mengapa mereka disiksa seperti itu?
*Rasulullah menjawab,
"Wahai putriku, adapun mereka yang tergantung rambutnya hingga otaknya mendidih adalah wanita yang tidak menutup rambutnya sehingga terlihat oleh laki-laki yang bukan muhrimnya.
*Perempuan yang digantung susunya
adalah isteri yang 'mengotori' tempat tidurnya.
*Perempuan yang tergantung kedua kakinya ialah
perempuan yang tidak taat kepada
suaminya, ia keluar rumah tanpa izin suaminya,
dan perempuan yang tidak mahu mandi suci dari haid dan nifas.
*Perempuan yang memakan badannya sendiri ialah karena ia berhias untuk lelaki yang bukan muhrimnya dan suka mengumpat orang lain.
*Perempuan yang memotong badannya sendiri dengan gunting api neraka karena ia memperkenalkan dirinya kepada orang yang kepada orang lain bersolek dan berhias supaya kecantikannya dilihat laki-laki yang bukan muhrimnya.
Perempuan yang diikat kedua kaki dan tangannya ke atas ubun-ubunnya diulurkan ular dan kala-jengking padanya karena ia bisa solat tapi tidak mengamalkannya
dan tidak mahu mandi junub.
*Perempuan yang kepalanya seperti babi dan badannya seperti himar
ialah tukang umpat dan pendusta.
*Perempuan yang menyerupai anjing ialah
perempuan yang suka memfitnah dan membenci suami."
Mendengar itu, Sayidina Ali dan Fatimah Az-Zahra pun turut menangis. Dan inilah peringatan kepada kaum perempuan.

Sekarang ANDA mempunyai DUA pilihan:
1. Biarkan entri ini tetap dalam blOg saya
ATAU
2. Share info ini ke sejumlah orang yang anda kenal
dan InsyaALLAH redhaNYA akan dianugerahkan kepada setiap orang yang anda kirim.

*anOnymOus

SEBAR.kan

Assalamualaikum...
Wahai sahabat² seagama denganku…
Tolonglah ambil masa 3 minit untuk membaca note ini....
3 Minit shja, tak lama pun!

Mungkin ada yg pernah baca kisah ni tapi tak salah kalau kita ingatkan sekali lagi..
Dengan Nama ALLAH yg Maha Pemurah lagi Maha Pengasih...
Bayangkan benda ini berlaku pada anda.....

Suatu hari pada masa Sembahyang jumaat yang d'hadiri oleh lebih kurang 1,000 jemaah...
tiba-tiba masuk dua orang lelaki yang menutupi seluruh tubuhnyer dgn pakaian hitam..
tak nampakapa cuma dua biji mata and membawa mesin gun...
lalu salah seorang lelaki tu bertempik "
"Sesiapa yang sanggup MATI kerana ALLAH sila berdiri di tempat kamu"
Selepas mendengar amaran lelaki itu maka segeralah bertempiaran lari para jemaah itu utk menyelamatkan diri....
daripada jumlah yang 1,000 tadi tu hanya tinggal lebih kurang 40 orang sahaja yang masih berdiri di tempat masing-masing termasuk Pak Imam tu...

Lelaki yang bertempik tadi segera membuka tutup mukanya lalu melihat ke arah Pak Imam sambil berkata:
"Ok Pak Imam, saya dah halau SEMUA yang hipokrit, sekarang bolehlah Pak Imam mulakan sembahyang Jumaat"....
Lalu kedua lelaki tersebut berpaling dan meninggalkan jemaah....

Macammana..
adakah anda rasa lawak dgn cerita di atas. selain terhibur anda Fikirkanlah...

"Lawak kan, dari 1,000 org yg mengaku dia Islam hanya 40 yg betul-betul BERIMAN... "
"Lawakkan berapa banyak manusia yang mudah lupakan ALLAH bila menghadapi bahaya...
kedua lelaki hanya membawa mesin-gun. dia tak kata pun nak bunuh..
tapi generasi skrang, amat lemah..
baru kena ugut terus lari lintang pukang! lupa yg dia tak sembahyang jumaat lagi..."

"Lawak, ada juga yang agamanya cuma seminggu sahaja.. tue pun bila time sembahyang jumaat..
tunjuk muka kat org kampung.. ada tu lagi dashyat setahun 2 kali aje..
bile time sembahyang raya..."

"Lawakkan, ramai orang percaya kepada gosip dan apa yang di tulis oleh surat khabar daripada apa yang tercatit dalam al Quran"
"Lawak kan, berapa ramai yg percaya dunia hanya sementara, akhirat adalah tempat yang kekal, tapi berlumba-lumba mengejar dunia"
"Lawak, kita boleh bersembang dgn boyfriend atau girlfriend berejam-rejam tapi nak berdoa kepada ALLAH alahai. tak cukup masa!

Dan lebih lawak lagi, bila kita boleh post banyak thread atau note yang berunsur lawak jenaka dan lucah kesemua tempat tapi merasa berat nak berkongsi dan nak hantar artikel2 yang berunsur agama Lawak kan?? Kenapa??
gelak tu kan realiti.. tapi yg paling lawak sekali..
berapa orang yang lepas baca benda ni akan sampaikan kat orang lain...
berapa orang yang akan buka thread ni untuk luangkan masa membaca?
berapa banyak????


Wallahualam…
Sebarkanlah. ^^

*anOnymOus

Da THREE thingz

THREE NAMES THAT FRIENDS CALL YOU
* chie'lL
* Zumaisyah
* chi'chien ( tue ank.buah keSAYANGan jak yg 'punya' ! )

THREE MOST IMPORTANT DATES IN YOUR LIFE
* 20 JAN. ( datz my b'day ! ) ((:
* 14 OKT
* + my family b'day leyhh .

THREE THINGS YOU'VE DONE IN THE LAST 30 MINUTES
* kOl.ing
* on9
* pack.ing

THREE WAYS TO BE HAPPY
* play.ing games
* eat.ing
* on9.ing

THREE PERSONS YOU MISS FROM YOUR PAST
* mimiey
* e'iin
* fatimah

THREE GIFTS YOU WOULD LIKE TO RECEIVE
* newest handphone ! grr , mine Olredi 'buruk' =.='
* lappy . huhuu . sbb MR.blacky kecik jekk . ((;
* teddy dr c'DIA . prhaps bley pluk.pluk . heee'

THREE OF YOUR FAVORITE HOBBIES
* text.ing HIM , hee .
* on9.ing
* nangga muvee

THREE PLACES YOU WANT TO GO FOR VACATION
* paris ,
* mekah .
* arOund da WORLD ! lalalaa`

THREE FAVORITE DRINKS
* sOya bean satuuuu ! ;D
* mineral wtr OfkOz
* milO .

THREE THINGS FOUND IN YOUR BAG
* boOks fOe sure !
* my fOns
* statiOnary .

THREE FAVORITE COLORS
* bLue
* bLack
* white

TOP THREE HANGOUTS
* my roOm
* cinema.plax
* malls + etc

TOP THREE U LOVE SO MUCH
* my beLOVEd mOm + dad
* my bOo
* my family .

TOP THREE WHO DO YOU THINK WILL ANSWER THIS SURVEY
* any.One . ((:

TOP THREE "THINGS" SPECIAL TO YOU (things only)
* my fOns sbb , dpt cntect sapa.sapa jak a.l.a ad KDT ! hehee
* my RING ! <3
* my lappy .

TOP THREE REASONS YOU ANSWER THIS SURVEY
* bez ap ,
* shuka.shuka
* DAN , da mmg shuka ((:

it'Z QuizZy agaiN .

about you
spell ur name without vowels ; ch 'll (haha , lol )
least fav colour ; Orange ?!
wht are u listening to ? ; err, bnyi.bnyian dr kipas . gagagaa`
are u happy with ur life now ? ; yeah , kinda . alhmdllh ((:
wht is ur fav class in school ? ; errmm , math ?? well , afta tOo many yrs , akhrny kOnker sket ! hahaa ;p
when do u start back at school/college ? ; 2 days lg . sabtu+ahad cutii .
are u outgoing ? ; yeah ((;
fav pair of shoes ? ; nO idea . T.T
where do u wish u were right now ? ; my HOME ! hOme sweet hOme lorrhhh . >.<


can
can u dance ? ; juz a lil' bit . heeee`
can u tie a cherry stem with your mouth ? ; nO.
can u whistle ? ; nO.
can u walk with ur toes curled ? ; hell, NO !

do's
do u believe there is life on other planets ? ; ermm , perhaps . waulahua'alm .
do u believe in miracles ? ; perhapss . . .
do u believe in magic ? ; "SILAP" mata derrr. XD
do u believe in satan ? ; yerp . .
do u believe in santa ? ; NOPE !
do u know how to swim ? ; nOpe ! brng atas katil , OFKOZ jdk juara . ngeekkk`
do u like roller coasters ? ; ermm , tOo risky
do u think u could handle the stuff they eat on those reality shows ? ; nda kali .

the haves
hv u ever been on a plane ; yah , preety SUREE .
hv u ever asked someone out ? ; yup !
hv u ever been asked out by smone ? ; yah , OFKOZ . ((;
hv u ever been to the ocean ? ; yaaa .
hv u ever painted ur nails ? ; a'ah . ms kcik.kcik duluuu . hihiii`

the whats
wht is the temperature outside ? ; yeah , sejukk ! ptg td hjn derr .
wht radio station do u listen ? ; HOT.fm , tp jrg dgr rdio sbnrnya .
wht was the last restaurant u ate at ? ; LAKEVIEW cafe . dinner dgn c'DIA weeeee . yumm yumm .
wht was the last thing u bought ? ; mkanan .
wht was the last thing on tv u watched ? ; ermmm , TERlupa sbb hmpir sharian mngadap lappy . ((:

the whos
who was the last person u took a picture of ? ; my.bOo ! ((;
who was the last person u said ILOVEYOU to ? ; my.bOo too ! :*

QuizZy

1. Name one person who made u laugh last night?
my bOo . ^^

2. What were u doing 1 hour ago?
pg klas , den blek blk scpt mgkn sbb mOk bsuh bju yg BERtimbun tuee . fuhh

3. what was da last thing u said out loud?
yeaayyy ! dpt bju krprat ! ngeekkkk

4. Where's da next place you're going to?
errmm , ats KATIL ! mOk meMANJAkn diri kjp smntra tggu turn mOk c'dai bju .

5. What was da last thing u paid for?
nasi LEMAK derr ..

6. Where were u last nite?
well, pg CAIS c'apkn esaimen . fOe sure . pretty SLEEPY maa .

7. What's da best ice-cream flavour?
errrmmm , SEMUA cambez jekkk . heeeee`

8. Do u wanna cut your hair?
prhaps ! *KIV dOwwhh

9. do u love to 'melatah'?
hell NO ! XD

10. if that so (melatah), what will u said out loud?
NO idea maaa ! tndkn refleks ap ?!

11. What does da last text-msg received say?
tq .

12. will u get married in da future?
OFKOZ ! insyaALLAH . *tteettttt !

13. Do u chew on your straw?
nOpe !

14. do u make-up your own words?
hurrmmmm . . . perhapsss ?!

15. is there anyone u like/love right now?
YEESSSSS ! ;DD

16. Tag to other 5 bloggers/more
hurrmmm , sik tau kmk mOk tag sapa gik . adiOse .

*kdt fOe kak.yaya sbb tag sma . thanx sis ! ^^

UNIMAS.ku GEMILANG !

Salam perjuangan mahasiswa..

Universiti Malaysia Sarawak merupakan universiti awam ke-8 di Malaysia. Mempunyai latar sejarah tersendiri dan juga identitinya sendiri. Tahun 2010 adalah tahun ke 17 bagi UNIMAS. Pelbagai perubahan telah berlaku dari segi kemudahan infrastuktur, kampus, pentadbiran dan pelbagai lagi revolusi yang dialami UNIMAS.

Dalam sesebuah universiti, aset utama yang paling berharga dan terpenting dalam menjana kegemilangan sesebuah universiti bukanlah kemudahan infrastukturnya semata-mata mahupun pihak pentadbiran tetapi mahasiswa. Mahasiswalah yang bertanggungjawab untuk menaikkan nama universiti itu sendiri. Universiti adalah tempat untuk mahasiswa, bukan sekadar menimba ilmu demi segulung ijazah, tetapi tapak kukuh untuk mahasiswa mendapatkan pelbagai kemahiran lain yang diluar dari bidang pelajaran. Sumbangan tenaga dan buah fikiran dari setiap individu bergelar mahasiswa adalah amat penting kepada universiti. Pelbagai faedah yang boleh diperolehi sekiranya mahasiswa terlibat dalam apa-apa aktiviti yang dianjurkan atau mahasiswa itu sendiri yang bertindak sebagai penganjur, berguna untuk masa hadapan.

UNIMAS bukanlah antara universiti yang mempunyai kedudukan atau "ranking" yang tinggi. Oleh itu, sepatutnya kita tidak menunggu orang lain untuk menaikan nama UNIMAS tetapi kita sendiri perlu memainkan peranan dan tanggungjawab untuk kegemilangan universiti.

"Contemporary and Foward Looking" bukan sekadar motto tetapi perlu di praktikkan oleh setiap individu dalam UNIMAS. Mahasiswa UNIMAS perlu lebih berdaya saing setara atau lebih berbanding universiti-universiti lain di Malaysia.

Peluang untuk berbakti sentiasa ada tetapi tidak mahu dicari. Hanya mengharap balasan dari setiap penglibatan bukan memikirkan apa yang dapat disumbangkan kepada universiti. Mahasiswa UNIMAS tidak seharusnya menjadi lemah dan hilang minat untuk mengharumkan nama universiti kita kerana perkara-perkara remeh sepeti masaalah segelintir staf yang tidak mahu memberi kerjasama atau masaalah dari pihak pentadbiran. Kita mesti menjadi lebih kretif, berani dan lebih berwawasan daripada pihak pengurusan untuk terus menjadikan UNIMAS gemilang satu realiti.

Ayuh warga UNIMAS, bangun dari lesu! Bangkit untuk terus berjaya dalam akedemik. Sama-sama mengembleng tenaga bersatu menaikan nama Universiti Malaysia Sarawak bukan sahaja di mata rakyat Malaysia, malah di mata dunia!. Pastikan UNIMAS disegani, bermaruah dan dihormati oleh masyarakat.

UNIMAS adalah Universiti Malaysia Sarawak bukannya UMSabah!! Pastikan masyarakat umum tahu!

Bangkitlah! Ini hak anda!

*kdt fOe
Pro-Mahasiswa Unimas

SEMpurna

Jika kamu memancing ikan…… 
Setelah ikan itu terlekat di mata kail……
Hendaklah kamu mengambil ikan itu…… 
Janganlah sesekali kamu LEPASKAN ia
semula kedalam air begitu sahaja…….
Kerana ia akan SAKIT oleh kerana bisanya…… 
Ketajaman mata kail kamu & mungkin ia akan MENDERITA selagi ia masih hidup……

Begitulah juga……
Setelah kamu memberi banyak PENGHARAPAN kepada seseorang ……
Setelah ia mulai MENYAYANGI kamu…… 
Hendaklah kamu MENJAGA hatinya…… 
Janganlah sesekali kamu terus MENINGGALKANNYA begitu saja…… 
Kerana dia akan TERLUKA oleh kenangan bersamamu…… 
dan mungkin TIDAK dapat MELUPAKAN segalanya selagi dia masih
mengingati kamu……

Jika kamu MENADAH air biarlah berpada…… 
Jangan terlalu berharap pada takungannya dan menganggap ia begitu teguh…… 
Cukuplah sekadar untuk KEPERLUANMU sahaja…… 
Kerana apabila ia mulai RETAK ….
tidak sukar untuk kamu menampal dan memperbaikinya semula…… 
Dan bukannya terus dibuang begitu sahaja……

Begitulah juga……
Jika kamu sedang memiliki seseorang…. 
TERIMALAH dia seadanya…… 
Janganlah kamu terlalu mengaguminya dan mengganggapkan dia begitu istimewa…… 
Anggaplah dia manusia biasa…… 
Kerana apabila dia melakukan KESILAPAN ….
tidaklah sukar untuk kamu MEMAAFKANNYA dan MEMBOLEHKAN hubungan kamu akan TERUS hingga ke
akhir hayat Dan bukannya MENGHUKUMNYA dan MENINGGALKAN dia begitu sahaja
kerana kamu merasa terlalu kecewa dengan sikapnya Lalu semuanya akan menjadi
TERHENTI begitu sahaja……

Jika kamu MEMILIKI sepinggan nasi…… 
Yang kamu pasti baik untuk diri kamu……
Yang MENGENYANGKAN dan BERKHASIAT …… 
Mengapa kamu berlengah lagi? 
Cuba mencari makanan yang lain……
Kerana terlalu ingin mengejar KELAZATAN ……
Kelak, nasi itu akan BASI sendiri dan kamu sudah tidak boleh menikmatinya lagi…… 
Kamu akan MENYESAL ……

Begitulah juga……
Jika kamu telah bertemu dengan seorang INSAN …… 
Yang kamu pasti boleh membawa KEBAIKAN kepada dirimu…… 
MENYAYANGIMU …. 
MENGASIHIMU ….
dan MENCINTAIMU …. 
Mengapa kamu berlengah lagi?
Cuba MEMBANDINGKANNYA dengan yang lain…… 
Terlalu mengejar KESEMPURNAAN ……
Kelak, dia akan BERJAUH HATI dan kamu akan KEHILANGANNYA apabila dia menjadi
milik orang lain…… 
Kamu juga yg akan MENYESAL dan tidak ada gunanya lagi……

Oleh itu janganlah kita terlalu mengejar KESEMPURNAAN kerana ia bukanlah
faktor utama KEBAHAGIAAN yang sempurna, 
sedangkan jika kita boleh m emaafkan KESILAPAN orang yang kita sayang 
dan akur dengan KELEMAHANNYA sebagai manusia biasa 
serta BERSYUKUR dengan apa yang kita sudah MILIKI …
kita akan BAHAGIA, BAHAGIA dan terus BAHAGIA …
itu lebih BERMAKNA !

“Begitu hidup ini tiada yang abadi yg patah Kan tumbuh yang hilang Kan
berganti, namun yang berganti tidak mungkin sama seperti yang hilang”

*anynOmOus

Install.HATI

Customer Service (CS) : Ya, ada ap.ap yg boleh saya
bantu?

Pelanggan (P) : Baik, setelah saya ptimbangkan, saya ingin m'instal KASIH-SAYANG. Bolehkah anda mbantu saya menyelesaikan prosesnya?

CS : Ya, saya dapat mbantu anda. Anda bsedia melakukannya?

P : Baik, saya tidak faham secara teknikal, tetapi saya bsedia utk m'instalnya sekarang. Apa
yg harus saya lakukan dahulu?

CS : Langkah pertama adalah mbuka HATI anda. Tahukan anda di mana HATI anda?

P : Ya, tapi ada banyak program yang sedang aktif. Adakah saya tetap boleh m'instalnya
sementara program-program tsebut aktif?

CS : Program apa saja yg sedang aktif?

P : Sebentar, saya lihat dulu, program yg sedang aktif adalah SAKITHATI.EXE, MINDER.EXE, DENDAM.EXE dan BENCI.COM.

CS : Tidak apa-apa. KASIH-SAYANG akan mhapus SAKITHATI.EXE dari sistem operasi
Anda. Program tersebut akan tetap ada dlm memori anda, tetapi tidak lama kerana akan
ttimpa program lain. KASIH-SAYANG akan menimpa MINDER.EXE dengan modul yg
disebut PERCAYADIRI. EXE. Tetapi anda harus mematikan BENCI.COM dan DENDAM.EXE.
Program tersebut akan menyebabkan KASIH-SAYANG tidak t'instal secara sempurna. Dapatkah anda mematikannya?

P : Saya tidak tahu cara mematikannya. Dapatkah anda membantu saya?

CS : Dengan senang hati. Gunakan Start menu dan aktifkan MEMAAFKAN.EXE. Aktifkan program ini sesering mungkin sampai BENCI.COM dan DENDAM.EXE terhapus.

P : OK, sudah. KASIH-SAYANG mulai t'instal secara automatik. Adakah ini wajar?

CS : Ya, anda akan menerima pesanan bhwa KASIH-SAYANG akan terus d'instal kembali
dalam HATI anda. Adakah anda melihat pesan tsebut?

P : Ya. Apakah sudah selesai t'instal?

CS : Ya, tapi ingat bahawa anda hanya punya program dasarnya saja. Anda perlu mulai
mhubungkan HATI yg lain agar untuk meng-up-grade-nya.

P : Oops. Saya mendapat pesan 'error'. Apa yg harus saya lakukan?

CS : Apa pesananya?

P: ERROR 412 - PROGRAM NOT RUN ON INTERNAL COMPONENT”. apa ertinya?

CS : Jangan bimbang, itu masalah biasa. Maksudnya, program KASIH-SAYANG diset untuk aktif di HATI eksternal tetapi belum boleh aktif dlm HATI internal anda. Ini adalah salah satu kerumitan pemrograman, tetapi dlm istilah non-teknik ini bererti anda harus meng-”KASIH-SAYANG” -i mesin anda sendiri sebelum meng-”KASIH-SAYANG”-i orang lain.

P: Lalu apa yg harus saya lakukan?

CS : Dapatkan anda klik pulldown direktori yg disebut “PASRAH”?

P : Ya, sudah.

CS : Bagus. Pilih file-file berikut dan salin ke direktori “MYHEART” MEMAAFKAN-DIRI-
SENDIRI.DOC, dan MENYEDARI-KEKURANGAN.TXT. Sistem akan menimpa file-file
konflik dan mulai membaiki program-program yg salah. Anda juga perlu mengosongkan
Recycle Bin utk memastikan program-program yg salah tidak muncul kembali

P : Sudah. Hei! HATI saya terisi file-file baru. SENYUM.MPG aktif dimonitoor saya dan
menandakan bahwa DAMAI.EXE dan KEPUASAN.COM dikopi ke HATI. Adakah ini wajar?

CS : Kadang-kadang. Orang lain mungkin perlu waktu untuk mendownloadnya. Jadi KASIH-
SAYANG telah terinstal dan aktif. Anda harus boleh menanganinya dari sini. Ada satu lagi hal yg
penting.

P : Apa?

CS : KASIH-SAYANG adalah freeware. Pastikan utk mberikannya kepada orang lain yg anda temui. Mereka akan share ke orang lain dan seterusnya sampai anda akan menerimanya kembali.

P : Pasti. Terima kasih atas bantuannya. (:

*anOnymOus

QuizZy

1) Where is your cell phone?
=here by me

2) Relationship?
=taken Olredi ! (;

3) Your hair?
=panjang mengurai cam mayang mengurai dan mungkin boleh jd model utk herbal essences pd masa akn dtg kerana wangi..^^, hee

4) Work?
=menjadi maid moden di rumah sempena cuti sem. .. yippiieeyy!

5) Your sisters?
=sOrg jer..

6) Your favorite thing?
=lappy + phOne + sO many thingz lar..

7) Your dream last night?
=ermm, TERlupa dee.. heeee

8) Your favorite drink?
=sOya bean satuuuuuuu.!! ;D

9) Your dream car?
=fair.lady z ! caya lar..

10) Your shoes?
=hanya bbrapa psg shja !

11) Your fears?
=ALLAH s.w.t

12) What do you want to be in 10 years?
=menjadi seorang yg berjaya dan KAYA + isteri dan mama yg jelita.. tettt.. **buat tidak nampak di situ okeh. :p

13) Who did you hang out with last weekend?
=arr.. my tettttt! ;))

14) What are you not good at?
=tO b punctual.. =.='

15) One of your wish list items?
=aaaa... i.phOne 'kOwt'..

16) Where you grew up?
=born at qnak, sabah.. im prOud tO b SABAH.an.. (;

17) Last thing you did?
=TERperuk dlm blk.. ngdap lappy hmpr shrian.. =.='

18) What are you wearing?
=green t'shirt + trek.shirt. **tu pun nk tanya.. =.="

19) What aren’t you wearing?
=scarf. sbb x'biasa.. (:

20) Your pet?
=it use.tO.be cat ! ;((

21) Your life?
=On9.ing+text.ing+study.ing+enjOy.ing ((;

22) Missing?
=her + him + them !!

23) What are you thinking about right now?
=keep On9.ing/blOg.ing + him??. huh.! evndO, im queit HUNGRY maaa.

24) Your car?
=my "feet" .. heheee

25) Your kitchen?
=dapur mama.. :p

26) Your favorite color?
=blue+black+white fOr sure.! :D

27) Last time you laughed?
=ermm.. keep thinkin'

28) Last time you cried?
=@my rOom, ms dkt kOlej. missin' ma mOm bad.ly !

29) Love?
=lurve is chenta ! mad.ly in lurve ... xOxO

30) tomorrow?
=neva die! heee' . esOk RAYA daa ! hOorraayyyyy`

flOra chenta

Biarkan , mendung berarak lesu
rintik mjadi rindu , padamu

setelah hujan pun bhenti
flOra chentaku pun bsemi
mjadi pepOhOn , tegak merimbun
bayang kasihmu . . .

sempadan chenta pun tbuka
flOra chentaku pun bbunga
mjadi haruman , wangian chenta
selama.lama . . .

andai ada jOdOh kita
x'akan kemana.mana
pastikan sempurna , harapan bsama ,
x'akan mrubah pjalanan yg baru bmula .

Ketika ALLAH Memilihmu Untukku . .


Padamu yang ALLAH pilih sebagai imamku ,
Ku memohon padamu.. Redha.lah padaku ,
Sungguh Redhamu adalah Redha Illahi Rabbi .
Mudahkanlah jalanku ke Syurga-Nya ,
Kerana bagiku , kau adalah kunci Surgaku .


Dari Ummu Salamah, ia berkata, "Rasulullah S.A.W bersabda : "Seorang perempuan jika meninggal dan suaminya meredhainya, maka ia akan masuk surga." (HR. Ahmad dan Thabrani)

*kdt tO Aztriana 180610/ 01'50 Makassar , kata.kata hikmah .

SanD n StOne

A story tells that two friends were walking through the desert. During some point of the journey they had an argument, and one friend slapped the other one in the face. The one who got slapped was hurt, but without saying anything, wrote in the sand: "TODAY MY BEST FRIEND SLAPPED ME IN THE FACE."

They kept on walking until they found an oasis, where they decided to take a bath. The one, who had been slapped, got stuck in the mire and started drowning, but the friend saved him. After the friend recovered from the near drowning, he wrote on a stone: "TODAY MY BEST FRIEND SAVED MY LIFE."

The friend who had slapped and saved his best friend asked him, "After I hurt you, you wrote in the sand and now, you write on a stone, why?"

The other friend replied: "When someone hurts us, we should write it down in sand where winds of forgiveness can erase it away. But, when someone does something good for us, we must engrave it in stone where no wind can ever erase it."

LEARN TO WRITE YOUR HURTS IN THE SAND, AND TO CARVE YOUR BENEFITS IN STONE.

Lurve n Time .

Once upon a time, there was an island where all the feelings lived: Happiness, Sadness, Knowledge, and all of the others, including Love. One day it was announced to the feelings that the island would sink, so all constructed boats and left. Except for Love.

Love was the only one who stayed. Love wanted to hold out until the last possible moment.

When the island had almost sunk, Love decided to ask for help.

Richness was passing by Love in a grand boat. Love said,
"Richness, can you take me with you?"
Richness answered, "No, I can't. There is a lot of gold and silver in my boat. There is no place here for you."

Love decided to ask Vanity who was also passing by in a beautiful vessel. "Vanity, please help me!"
"I can't help you, Love. You are all wet and might damage my boat," Vanity answered.

Sadness was close by so Love asked, "Sadness, let me go with you."
"Oh . . . Love, I am so sad that I need to be by myself!"

Happiness passed by Love, too, but she was so happy that she did not even hear when Love called her.

Suddenly, there was a voice, "Come, Love, I will take you." It was an elder. So blessed and overjoyed, Love even forgot to ask the elder where they were going. When they arrived at dry land, the elder went her own way. Realizing how much was owed the elder,

Love asked Knowledge, another elder, "Who Helped me?"
"It was Time," Knowledge answered.
"Time?" asked Love. "But why did Time help me?"
Knowledge smiled with deep wisdom and answered, "Because only Time is capable of understanding how valuable Love is."

*www.indianchild.com/short_stories.html

43 things ! MUST read :)

#1 When you break her heart, the pain never really goes away.
#2 When she misses you, she’s hurting inside.
#3 When she says it’s over, she still wants you to be hers.
#4 When she walks away from you mad, follow her.
#5 When she stares at your mouth, kiss her.
#6 When she pushes or hits you, grab her tight & don’t let her go.
#7 When she starts cursing at you, kiss her and tell her you love her.
#8 When she ignores you, give her your attention.
#9 When she pulls away, pull her back.
#10 When you see her at her worst, tell her she’s beautiful.
#11 When you see her crying, just hold her and don’t say a word.
#12 When you see her walking, sneak up and hug her waist from behind.
#13 When she’s scared, protect her.
#14 When she lays her head on your shoulder, tilt her head up and kiss her.
#15 When she steals your favourite jacket, let her keep it and sleep with it for a night.
#16 When she teases you, tease her back and make her laugh.
#17 When she doesn’t answer for a long time, reassure her that everything is okay.
#18 When she looks at you with doubt, back yourself up with the truth.
#19 When she says that she likes you, she really does more than you could understand.
#20 When she grabs your hands, hold hers and play with her fingers.
#21 When she bumps into you, bump into her back and make her laugh.
#22 When she tells you a secret, keep it safe and untold.
#23 When she looks at you in your eyes, don’t look away until she does.
#24 Stay on the phone with her even if she’s not saying anything.
#25 Don’t let her have the last word.
#26 Don’t call her hot, but gorgeous or beautiful is so much better.
#27 Say you love her more than she could ever love you.
#28 Argue that she is the best girl ever.
#29 When she’s mad, hug her tight and don’t let go.
#30 When she says she’s OK, don’t believe it, talk to
her about it, because 10 yrs later she’ll still remember it.
#31 Call her at 12:00am on special occasions to tell her you love her.
#32 Call her before you sleep and after you wake up.
#33 Treat her like she’s all that matters to you.
#34 Don’t ignore her when she’s out with you and your friends.
#35 Stay up all night with her when she’s sick.
#36 Watch her favorite movie with her or her favorite show even if you think its stupid.
#37 Let her into your world.
#38 Let her wear your clothes.
#39 When she’s bored and sad, hang out with her
#40 Let her know she’s important.
#41 Kiss her in the pouring rain.
#42 When she runs up at you crying, the first thing you say is; “Who’s ass am I kicking today baby?”
#43 After she reads this, she hopes one day you’d read it too.

*kdt tO Shayne Abesamis . ^_-.v

Wanita itu CHANTEK

Allah S.W.T berfirman:
"Ketika Aku mciptakan seorang wanita, ia diharuskan utk mjadi seorang yg istimewa. Aku mbuat bahunya cukup kuat utk menopang dunia; namun, harus cukup lembut utk mberikan kenyamanan."

"Aku mberikannya kekuatan dari dlm utk mampu melahirkan anak dan menerima penolakan yg seringkali datang dari anak-anaknya."

"Aku memberinya kekerasan utk membuatnya tetap tegar ketika orang-orang lain menyerah, dan mengasuh keluarganya dgn penderitaan dan kelelahan tanpa mengeluh."

"Aku mberinya kepekaan utk mcintai anak-anaknya dlm setiap keadaan, bahkan ketika anaknya bsikap sgt mnyakiti hatinya."

"Aku mberinya kekuatan utk mdukung suaminya dlm kegagalannya dan melengkapi dgn tulang rusuk suaminya utk melindungi hatinya."

"Aku mberinya kebijaksanaan utk mtahui bhwa seorang suami yg baik takkan pernah menyakiti isterinya, tetapi kadang m’uji kekuatannya dan ketetapan hatinya utk berada disisi suaminya tanpa ragu."

"Dan akhirnya, Aku mberinya air mata utk dititiskan. Ini adalah khusus miliknya utk digunakan bilapun ia perlukan."

"Kecantikan seorang wanita bukanlah dari pakaian yg dikenakannya, susuk yg ia tampilkan, atau bagaimana ia menyisir rambutnya. Kecantikan seorang wanita harus dilihat dari matanya, kerana itulah pintu hatinya, tempat dimana cinta itu ada."

~ d'ulang smla krna ingin menambah harga diri ciptaan indah, WANITA! kerana, Setiap Wanita itu Cantik . ~

chEntA ...

adakah telapak tangan kita b'peluh,
hati kita b'debar kencang + suara kita t'sekat d'kerongkong??
itu bukan chenta,
itu SUKA

adakah kita x dapat melepaskan pandangan mata daripadanya??
itu bukan chenta,
itu NAFSU

adakah kita m'inginkannya kerana kita tahu ia ada disana??
itu bukan chenta,
itu KESEPIAN

adakah kita m'cintainya kerana itulah yang d'inginkan oleh semua orang??
itu bukan chenta,
itu KESETIAAN

adakah kita tetap mengatakan kita menyintainya kerana kita x ingin melukai hatinya??
itu bukan chenta,
itu BELAS KASIHAN

adakah kita menjadi miliknya kerana pandangan matanya m'buat hati kita t'pikat??
itu bukan chenta,
itu TERGILA.GILA

adakah kita memaafkan kesalahannya kerana kita telah b'hutang budi kepadanya??
itu bukan chenta,
itu PERSAHABATAN

adakah kita mengatakan kepadanya bahawa setiap hari hanya dia yang kita fikirkan??
itu bukan chenta,
itu DUSTA

adakah kita rela m'berikan semua hal yang kita senangi untuk kepentingan dirinya??
itu bukan chenta,
itu KEMURAHAN HATI

tetapi,
adakah kita tetap b'tahan kerana antara kesedihan dan kegembiraan,
p'deritaan dan kebahagiaan yang m'butakan dan sukar dfahami walau b'juta penyair mencari maknanya,
menarik kita mendekati dan tetap bersamanya??
itulah CHENTA

adakah kita menerima kesalahannya kerana itu sebahagian dirinya dan siapa dirinya??
adakah kita t'tarik dengan orang lain tetapi tetap setia dengannya tanpa penyesalan??
adakah kita menangis kerana kesakitannya walaupun saat itu dia kuat??
adakah hati kita sakit dan hancur ketika dia b'sedih??
adakah hati kita gembira ketika dia bbahagia??
adakah matanya melihat hati kita + menyentuh jiwa kita begitu m'dalam sehingga menusuk kalbu??
jika demikian,
itulah CHENTA!

* diulang semula kerana keindahan kata.kata

sOmethin' dat yOu have tO knOe (;

When a GIRL is quiet ...
milliOns Of things are running in her mind.

When a GIRL is n0t arguing ...
she is thinking deeply.

when a GIRL loOks at u with eyes full Of questiOns ...
she is wOndering hOw lOng yOu will be arOund.

When a GIRL answers ' I'm fine ' after a few secOnds ...
she is nOt at all fine.

When a GIRL stares at yOu she is wOndering why yOu are lying.

When a GIRL lays On yOur chest ..
she is wishing fOr yOu tO be hers fOrever.

When a GIRL wants tO see yOu everyday...
she wants tO be pampered.

When a GIRL says ' I lurve yOu ' ..
she means it.

When a GIRL says ' I misz yOu ' ....
nO One in this wOrld can misz yOu mOre den dat.

Life Only cOmes arOund Once,
make sure u spend it with the right person ....
Find a guy ..
whO calls yOu beautiful instead Of hOt.
whO calls yOu back when yOu hang up On him.
whO will stay awake just tO watch yOu sleep.

Wait fOr the guy whO ;
kisses yOur fOrehead.
Who wants tO shOw yOu Off tO the wOrld when yOu r in your sweats.
WhO hOlds yOur hand in frOnt Of his frenz.
Who is constantly reminding yOu Of hOw much he cares abOut yOu + hOw lucky he is tO have yOu.
WhO turns tO his friends and says, 'That's her!!'

cOretan HATI

Buat teman-teman yang diingati..
Jangan dicinta kerana dia lelaki
Kelak kita akan membenci
Jika dia bukan lelaki yang dicari
Hanya pandai menabur janji…

Jangan di rindu pada paras rupa
Kelak kita akan terseksa
Jika dia tidak sebaik rupanya
Senyumnya manis tipu belaka…

Jangan disayang kerana berharta
Kelak kita hidup menderita
Jika hartanya habis dibelanja
Sukar hidup, miskin dan papa…

Jangan dikasih kerana dipuji
Kelak kita menagih janji
Jika rupa berkedut dimamah hari
Hilang sudah puji memuji…

Jangan dicari seorang kekasih
Kelak kita akan disisih
Jika kasih luntur bersih
Menangislah diri hidup bersedih…

Jangan disambut salam rindu
Kelak kita menahan sendu
Jika rindu tak dapat disatu
Dimanakah kita akan mengadu…

Jangan dilayan seorang teman
Kelak hidup menjadi ancaman
Jika teman tidak beriman
Dibakar api hari kemudian…

Wahai sahabat wahai teman
Carilah dia kerana Tuhan
Untuk menambah ceteknya iman
Bekalan diri hidup berteman…

Wahai sahabat wahai teman
Cintalah dia kerana beriman
Dijadikan Tuhan sebagai pasangan
Baik buruk ketentuan Tuhan

Wahai sahabat wahai teman
Terimalah dia penuh keikhlasan
Andai buruk angaplah dugaan
Andai baik pujilah Tuhan…

Wahai sahabat wahai teman
Ingatlah akan janji Tuhan
Isteri yang baik besar balasan
Suami penyabar itulah kemenangan…
Wallahua'lam….